söndag 28 november 2010

IKEAkaos

IKEA idag. Vad som kunde ha varit en lugn och fin dag bland möblerna slutade i kaos. Vi hittar det mesta på våran lista, och det går relativt fort fram i kassakön. Det är inte alls så mycket folk som man kan räkna med på första advent. När det är våran tur att betala så hänger sig kortterminalen. Inte bara på våran kassa, utan IKEAs alla 108 kassor. Den stackars tjejen i kassan kunde inte göra så mycket åt saken. Utan hon fick parkera vårat kvitto tills det skulle funka igen.

Eftersom jag själv har jobbat i butik i massa år vet jag att antingen tar det fem minuter, sen är det fixat och klart. Ibland tar det timmar. Kanske en hel dag. Vi köper varsin pizzaslize med dryck för 10:- styck och väntar i någon kvart. Ingen ändring. Det stora problemet är att det inte finns kvar någon bankomat på hela stället. Den närmsta är på Ica Kvantum som ligger alldeles för långt bort i denna snöstorm. När det börjar gå upp för oss att vi inte kommer kunna betala med kort på resten av dagen så ringer jag mamma och Benke som sitter i bilen utanför och väntar. Jag berättar vad som hänt och de åker genast med bilen till Ica Kvantum för att ta ut kontanter. Efter någon minut ringer de upp och säger att det är minst femtio personer i kö till bankomaten. Femtio!


Vi kunde inget annat göra än att vänta. Slår oss ner i ett par soffor och väntar i över en halvtimme. Efter det gick allt supersmidigt. Vi får gå före i kön eftersom vi har vårat kvitto parkerat. Skönt!


Tänk va, hade vi inte kollat på den där sista lampan i fem minuter så hade vi klarat oss från allt detta. Ett sånt litet val kunde ändrat allt.

2 kommentarer:

molly sa...

haha ni skulle sagt att ni packar in i bilen så länge å sen dragit ;)

Tessie sa...

Det gick ju inte. Eftersom vi inte kunde betala för varorna... De fick inte lämna kassaområdet.

Tro mig, jag gick också i de tankebanorna!