måndag 11 januari 2010

Linssoppa

Jag vet att jag tjatar om den här nedrans dieten hela tiden, men.. ni får stå ut.
Vi provar ju som sagt flera nya recept i veckan, och det är inte alltid det blir smaskens. Och idag har jag ätit alldeles för lite. Skulle prova på en tonfisksallad, men jag är ledsen, det ÄR verkligen kattmat. Det går inte att äta.

Kvällens middag skulle vara någon hokus pokus med någon vit fisk. Men eftersom jag känner mig skör från att inte ha ätit tillräckligt idag så kör vi på ett säkert kort. Linssoppa. Herre min gud! Det är den godaste soppan/röran jag någonsin provat på. Om ni vill testa så ska jag ge er receptet:

Linssoppa (1pers)
60g röda linser
3-5dl vatten
en burk krossade tomater
½ rödlök
grönsaksfond
1msk paprikapulver
1tsk mineralsalt
2 pressade vitlöksklyftor
1tsk olivolja

Koka linserna i ca 15 minuter. Tillsätt tomaterna, hackad lök och fond. (ca 25 minuter från start)Tillsätt resten av kryddorna, vitlöken och oljan. Servera gärna med ett ägg.

Jag vet, det ser inte mycket ut för världen. Men tro mig. Det är jättegott!

Vi glömde köpa ägg idag så då tog jag i en klick lättkessella i. Mums!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför inte vanliga tomater i? Istället för krossade tomater med massa konserveringsmedel/socker?? Kram :) kocken

Tessie sa...

jo, du har kanske en poäng där. Men nu är det så att jag inte har gått någon kockskola i gymnasiet, så jag litar helt blindt på recepten jag får. Men klart man kan byta ut det!