tisdag 14 september 2010

Högskoleprovet

Åh jag är så taggad. Har ju anmält mig till högskoleprovet i höst och har inte tänkt så mycket mer på det. Men jag har nu kollat upp vad jag behöver få för poäng om jag ska ha en chans till att komma in på utbildningen jag vill. Kollade upp hur mycket poäng de som kom in den här terminen hade. En person kom in med hjälp av högskoleprovet, och som lägsta poäng hade den 0.40. Det ska väl inte vara så svårt att få det?

Visst, man ska väl inte underskatta provet så. Det är ju ett ganska så annorlunda tankesätt man måste ta till. Men när jag gjorde ett gammalt test på internet (där jag efter lite mer än hälften av tiden tröttnade och bara klickade i huller om buller) så fick jag 0.30. Så om jag verkligen anstränger mig, och ger mig fan på att klara det så hoppas jag på en stark 1.0 Tror ni jag klarar det? Jag måste klara det! All min lediga tid innan provdagen ska gå åt att plugga.


ps1 Någon som gjort provet innan och har några bra tips på bra plugg/tankesätt? Jag är tacksam för alla tips!

ps2 Av bilden att dömma förstår jag om ni tror att det är bild och form högskolan jag ska söka till. Ledsen att behöva göra er besvikna, men så är inte fallet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

mina bästa provtips är att sluta plugga 24 timmar innan provet, kvällen innan tar man det bara super lugnt och sova tidigt, se till att ha hemma allt du behöver till en stor underbar frukost samt en liten matväska att ta med, banan, snickers och cola bruka jag alltid ta med till prov. ha på dig en klocka så du vet hur tiden går under provet samt extra pennor, etc.
Själva högskoleprovet har jag aldrig kört men min inställningen inför varje prov är: "någonstans i min hjärna finns svaret och om jag bara slappnar av så hittar jag den."

lycka till!! -B

Jessan sa...

Eftersom jag fick förträffliga 1,5 på provet (YES fick det sagt) utan att ha pluggat så kan jag rekomendera just det. Det handlar väldigt lite om att plugga på fakta. Se till att läsa otorligt mycket vanliga böcker på svenska och engelska och slå upp ord du inte kan. Det är sååå mkt som hänger på just ordförståelse.

Sen om du ska hårdplugga ngt är det matten, blä, där chansade jag mest.

Håll dig lugn och tänk "hmm vad är logiskt att det blir?" så brukar det funka.