torsdag 1 juli 2010

Ryken röken

Som vi alla vet så är jag inte direkt någon stjärna i köket. Visst, jag har mina ljusa stunder då jag får till någon helt fantastisk rätt. But lets be honest, det är inte så ofta det händer.

Skulle precis laga till en sen lunch till mig själv och börjar koka vattnet till makaronerna och häller i köttbullarna i stekpannan. Känner att jag har fått till en riktigt bra värme och fortsätter med att göra en sallad. Eftersom jag är helt inne i allt hackande av salladen märker jag inte hur rökigt det har börjat bli i hela lägenheten. Kollar snabbt på köttbullarna som nu är ett par kolbitar. Jag får panik och stänger snabbt av värmen. Då börjar brandvarnaren att pipa för fullt! Min normala reaktion skulle vara att skrika med gäll röst och springa därifrån, så min man kan få fixa det jag förstört. Men nu är jag själv hemma. Han är på jobbet. Så på med fläkten på full effekt, sliter bort stekpannan och slänger den i vasken. Springer ut och öppnar balkongen på vid gavel. Tillslut lägger brandvarnaren av. Men mitt hjärta sitter fortfarande uppe i halsgropen.

Nästa gång får det bli mackor....

Inga kommentarer: