måndag 5 juli 2010

Omvänd tur

Jag undrar en sak. Jag vet inte om det är så för er, för det händer alltid mig.
Om jag skulle vara en minut sen till bussen så har den såklart gått en minut innan tidtabell eller precis när den ska. Så jag därmed missar den. Men är jag därimot där i god tid så kommer den alltid senare än vad den ska. Så man ändå får stå och vänta.

Samma gäller min hiss. Är jag jättetrött i både kropp och själ så är porten aldrig öppen och jag måste leta ihjäl mig efter nycklarna. När jag väl kommer in i trappen och gärna bär på tunga kassar så står aldrig hissen där. Den står säkert längst upp i huset också, så jag får stå och vänta, i vad som kan kännas som en evighet. Är jag därimot på riktigt bra humör, har redan plockat upp nyckeln till portdörren innan jag kommer fram, så står den alltid på vid gavel. Och när jag kommer in i trappen, och känner att det inte gör mig någonting att få stå och vänta på hissen, så står den alltid där. Varför är det inte tvärtom? Någon gång?

Inga kommentarer: