torsdag 22 juli 2010

Risotto?

Det är inte direkt någon hemlighet att jag inte är en speciellt bra kock. Jag har verkligen inte den där "känslan" för att laga mat. Med det sagt tänkte jag visa er vad jag lagade till middag igår. Påvägen hem från stranden pratade jag och min man om olika maträtter som är goda. Vi båda fastnade för risotto. Så jäkla gott. Tidigare är det JP som lagat det, men nu var det min tur att försöka. Jag har ingen aning om hur man gör denna rätt. Men när man tänker efter, det är väl bara lite ris och småsaker till? Jag har säkert gjort alla fel i boken. Men det blev gott iallafall!

Jag började såklart med att koka riset. Fullkornsris. (har jag redan tabbat mig?) När det bara var några minuter kvar att koka så började jag bryna lite röd paprika och champinjoner.

Jag kokade även massa ärter. Som förövrigt är väldigt underskattat. Hur gott som helst!

När allt hade kokat och brynts klart så slängde jag ner allt i en stor kastrull och tillsatte även en riklig klick med Kesella. Blandade ihop....

Och voila! Färdigt! Här tillsammans med en tröttsvettig jag. Men som jag sa tidigare, den här rätten kanske inte ens får kallas risotto. Men god var den iallafall. Så god att jag äter den till lunch idag!


2 kommentarer:

Jessan sa...

EPIC RISOTTO-FAIL!!!!!! Fint och bra gjort men det är verkligen inte risotto.

Äkta risotto innehåller inte ärtos, görs på specieltl risotto-ris samt har massa ost i sig. Detta är resultatet av såkallad skolmatsrisotto-hjärntvätt!!

OBS detta är inte sagt på ett oschysst och nedvärderande sätt för jag SUGER på o laga mat. detta är sagt på ett "jag är SUPERFAN av äkta risotto och dess namn skall icke försmutsats" - sätt.

Tessie sa...

haha, jag är inte förvånad. Dock är jag väldigt förvånad att du hann före att kommentera innan Kocken! DET tycker jag var en riktigt rolig överraskning ;)