tisdag 2 februari 2010

Friterad arm

Jag kände att det var ett tag sen (HA) som ni fick ett riktigt "tyck-synd-om-mig-inlägg" så här kommer det:

Häromdagen skulle vi hem till min bror och spela poker igen. (det gick inte så bra för mig den här gången därav brist på tjoande inlägg) Vi har som vanligt bråttom då vi trodde att vi hade mycket mer tid på oss efter att vi hade tränat. Kommer hem och varvar dusch och laga mat. När JP står i duschen och det är min tur att fortsätta med maten händer det. För att förtydliga min klumpighet så måste jag bara förklara att jag är ganska rädd i köket. Jag är rädd för våran gas-spis som närsomhelst kan sprängas i luften (det är iallafall vad jag har fått för mig). Har hällt i oljan, satt på värmen och precis hackat klart löken. Jag tittar ner i kastrullen och tänker att oljan ser oroande lugn ut. När man har i matlagningssmör så brukar det ju puttra och bubbla så man vet att det är igång. Men där ligger oljan och visar inte ett enda teckan på att vara varm. Så jag skrapar ihop all lök i båda händerna och slänger i. Sen svartnar det för mina ögon en snabb sekund. Smärtan är total! Oljan (som visst var hur jävla het som helst) sprätter upp på min vänstra arm. Jag skriker rakt ut i luften och slänger sedan på iskallt vatten som jag håller armen under.

Det gör otroligt ont, men när jag kollar på armen så är den bara pyttelite röd. Jag skäms litegrann för att jag skrek så mycket. Men känner verkligen att det där inte var okej. JP kommer ut från duschen och fixar till en påse full med is och sätter på mitt brännsår. Det känns lite bättre och vi fortsätter med att göra oss iordning.

När vi sen kommer hem till min bror har sårskorpor bildats och det svider som inihelvete. Jag får någon hokuspokus-olja som ska vara bra mot sår och brännskador. Nu känns det helt okej. Jag får höra att jag måste vara försiktig när den trasiga huden sen vill byta ut sig mot en ny. Att den måste få falla av självmant och att jag absolut inte får pilla på den. Visst, tänker jag. Det tar väl ett par dagar. Men redan igår hände det. Jag hade precis bytt ut våra lakan när jag kände hur det sved till på armen. Jag tittar ner och ser att jag på något sätt skrapat av huden som nu hänger från armen. Nu svider det mer än nånsin och har precis satt på hokuspokus-oljan ihopp om att det ska kännas bättre snart igen.


Det ser så otroligt vidrigt ut, jag övervägde om jag skulle sätta upp en bild, men det ser så äckligt ut att jag avstår. Och jag är rädd att min arm kommer se såhär äcklig ut resten av mitt liv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas att "hokuspokus oljan" hjälpte i alla fall. -Häxan